söndag 30 september 2018

En helt vanlig söndag, eller?

Idag kom min svägerskas man och hjälpte till att byta vårt stora fönster i sängkammaren. Det är otroligt tungt, trots att fyra fönster av sex var avhakade. Fönstren i mitten går inte att öppna, så de måste sitta kvar. Själva fönsterramen är 160 cm gånger 160 cm. De övre tre fönstren är små och de nedre större. Det kallas för flaggfönster tydligen. Nu sitter det där, men en hel del arbete återstår med foder och blombräda. Det ska bli så skönt när det blir klart och jag kan hänga dit gardiner igen!

Eftersom de pysslade med fönstret, gjorde jag fika. En sockerkaka bakade jag och gjorde den extra saftig då jag blandade i ett rivet äpple med kanel i smeten. Jag rev äpplet i en literpåse och hade i lite kanel. Sen skakade jag påsen, så allt rivet äpple fick kanel på sig. Därefter blandade jag ner det i smeten. Kakan blev verkligen saftig och det smakade faktiskt inte särskilt mycket äpple om den.

För en gångs skull var det jag som fixade veckans matlådor. Köttgryta med ris (till mannen) och bulgur (till mig). Naturligtvis hade jag missbedömt kvantiteten, så det blev åtta snålt fyllda matlådor. Min man brukar alltid göra sprängfyllda. Jag brukar skoja och säga att han är en feeder. Nu kommer jag nog få höra att han är satt på diet, ha, ha.

Jag har hämtat mina blomlökar jag beställt, men inte hunnit satt ner dem. Det ser jag fram emot att göra. Annars har söndagen varit som den brukar med tvätt och strykning. Vi hann med två besök också : Petra & Ulf och Sofie, David & Stella. Så den här söndagen är både som vanligt och inte, kan man säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar