torsdag 17 januari 2019

Att ta upp ett gammalt intresse

Nu är jag hemma igen i snön och halkan. Det är skönt! Jag är så laddad och känner mig superstark, efter att ha tränat sju dagar i rad, ätit rejält varje dag och sovit kanonbra. Kom igen januari, här ska vi få till fin statistik på träning och motion!

Jessica Almenäs har ju peppat för att man ska skita i hur gammal man är och istället göra det man gillar. Hon har tagit upp basketspelandet igen och idag har jag faktiskt tagit upp ett gammalt intresse. När jag var tre år, satte min mamma mig i en dansgrupp, eftersom hon var orolig för att jag skulle bli plattfotad. Jag dansade balett från dess tills jag var i typ 11-års åldern. Sen slutade jag och tog tag i det igen under en period i tonåren, innan jag gav upp dansen för gott. Ja, fram tills idag då, då jag provade det igen. Det var Maria som berättade att hon och ett par kollegor skulle testa att dansa i en dansgrupp för vuxna. Det lät kul och jag hakade på direkt och anmälde mig. Idag var det dags för första lektionen. Från 18:45-20:05 dansade vi och det var svårt, svettigt och superkul. Oj, vad jag är mör i benen och fötterna nu! Nu kommer jag träna mycket dans hemma också! Vi var sex stycken som dansade ikväll, men nästa gång kommer vi vara fler.


tisdag 15 januari 2019

Långpromenad vid Maspalomas

Min man var tyvärr inte tillräckligt frisk för att orka med utflykten till Maspalomas. Men vi fyra andra tog oss dit och gick kilometer efter kilometer på stranden. Här kommer lite bilder.

Morgonträning är inte det bästa för mig

Även om jag har tränat varje morgon under den här veckan, är det inte min grej riktigt. Jag känner mig som starkast om eftermiddagen eller kvällen. Samtidigt är det skönt att inte behöva planera in det senare under dagen, utan då kan man vara med på andra aktiviteter.

Idag gjorde jag pb i pressar, när det gäller repetitioner (8 istället för 5). Sen blev det knäböj och bicep curl, lite benböj på utegymmet och en kort promenad.

Min man har blivit drabbad av en rejäl förkylning och har tillbringat en hel del tid sovande. Men idag tror han att han orkar med en utflykt. Förhoppningsvis kommer jag att lägga upp fina bilder så småningom.

måndag 14 januari 2019

Det här med sömn

Jag är så otroligt utvilad, så det är inte klokt. Varje natt sover jag 7-8 timmar, sen ligger jag och lyssnar på poddar eller läser. Så det är inga som helst bekymmer att träna varje dag. Förutom gymmet, blir det en del simning också. Idag joggade vi igen och jag bänkade och marklyftade. I bänk körde jag 3 set med 8 repetitioner om 30 kilo, 3 singlar på 40 kilo och 10 repetitioner om 30 kilo. Jag måste definitivt gå upp till 35 kilo nu. 40 blir för tungt, men snart så!

söndag 13 januari 2019

Söndagsträning

Vi genomförde ett enklare träningspass idag. Jag gick med gummiband, biceps curl, farmers walk och hängde i ribbstol och gjorde knäuppdrag. Knäböj gjorde jag också och jag diskuterade stångens vikt med Kent igen. Kan den verkligen väga 20 kilo? Ja, det står på stången och han hävdar att den känns som 20 kilo. Själv upplever jag den som lättare än vanligt. Det måste helt enkelt vara att jag blivit lite starkare. Egentligen skulle jag nog öka vikten på knäböj, men här är 5 kilo den lättaste vikten och att öka med 10 kilo känns lite väl häftigt.

lördag 12 januari 2019

Lite roligare lördagsträning

I morse försökte Kent lära mig en ny teknik, när jag ska maxa i bänkpress. Det gick sådär. Ett av tio lyft blev korrekt. Jag försökte framhäva att det är svårt, när man har lärt sig en teknik, men han höll inte med. Det var i alla fall kul att prova något nytt. Vi kastade boll till varandra igen och jag skrattade hela tiden, då jag missade att fånga, kastade märkligt eller fångade bollen märkligt. Den bästa träningen är den som är rolig, enligt mig. Vi joggade idag också och trots stela vader, gick det riktigt bra. Vad kul det är att börja i det lilla, så att det fortfarande känns lustfyllt! Det är också kul att mixa styrketräning med jogging.

fredag 11 januari 2019

Långpromenad

Under eftermiddagen blev det molnigt här, så mannen och jag passade på att ta en promenad. Det är fascinerande att se vilka starka färger de har på husen här. Det blev en tur om cirka 7 kilometer. Märkligt nog känns mina ben alerta trots både promenad och joggingtur. Men det gäller att skynda långsamt, så benhinnorna inte tar stryk.