fredag 11 maj 2018

Träning och resultat

Under hela året, har jag loggat all min träning. Jag köpte mig en träningsdagbok, där jag fyller i vikt, antal repetitioner, set och när jag konditionstränar skriver jag upp hastighet, snittpuls och maxpuls. Samtidigt loggar jag in på jogg.se och lägger in vilken typ av pass jag tränat och hur lång tid. I början tyckte jag det var roligt att se hur många pass jag har tränat per månad. Fortfarande är mars månad den bästa månaden (som jag trodde) med 38 pass. Men april blev inte så dålig som jag trodde med 35 pass.


I april styrketränade jag mer än jag promenerade. Jag cyklade mer än jag joggade.
Totalt tränade 20 timmar och 38 minuter i april. I mars tränade jag 29 timmar och 10 min
men då var det många promenader till och från jobbet, som gav tid. Nu har jag cyklat,
vilket har gått snabbare.
Idag noterade jag vilka startvikter jag hade när jag styrketränade i början av april och jämförde med slutet av april. Det visar sig att jag har ökat tyngden på vikterna med 40 % både när det gäller marklyft och bänkpress. Frivändningarna har jag haft samma vikt sedan jag startade, men numera pressar jag dubbelt varje repetition, vilket ger en ökning om 50 %. Tänk att jag kan bli starkare, fast jag snart är 54 år! Sedan jag började med träningen har jag ökat vikterna med 75 % i både marklyft och bänkpress.
 
Förutom träningsstatistik, fotograferar jag mig själv (och filmar) för att se framsteg. Jag 
mäter mig också.

Till att börja med, var det peppande att se hur många pass jag fick till per månad. Det är fortfarande kul att se. Men det är ännu roligare att se att jag klarar av tyngre vikter eller fler repetitioner eller set. Den största utvecklingen sker ju för nybörjaren som jag. Det är ju likadant när man satsar på konditionsträning. I början kapar man tiderna och blir snabbare och snabbare. Men sen blir det svårare att utvecklas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar