fredag 23 februari 2018

Snart mars månad

Solen flödar in genom fönstren och fåglarnas kvitter tränger in. Tänk vad lite sol kan göra för humöret och vårkänslorna! Till veckan kommer jag att få mina blomfröer jag har beställt. Idag ska jag köra bort lite skräp till tippen och jag ska ta fram mina "experiment". Jag har ställt två pelargoner i ett mörkt kallt utrymme i källaren. Nu har jag bestämt mig för att ta fram dem och se om det går att få liv i dem igen. Det är roligt att planera för vår och sommar och vilka projekt jag ska ha. Det är mysigt att gå runt i trädgården och påta i min egen lilla bubbla. Bra träning är det också att sitta på huk och rensa eller att gräva för olika projekt.

Jag ser fram mot att kunna hänga tvätt ute. Tvätt som torkat ute doftar ljuvligt och allra bäst tycker jag om att hänga lakan, överkast och mattor ute. Då doftar det friskt och rent i huset! Tänk att få sitta på balkongen och äta frukost i morgonsolen. Kanske är det lite kyligt tidigt på morgonen, men då sitter jag med sockor och filt och bara njuter av frisk luft och av solljuset.

Till och med gräsklippningen längtar jag efter. Ja, kanske inte själva klippandet, men doften av nyslaget gräs och synen av en jämn, fin gräsmatta. Känslan när man går barfota på en nykrattad gräsmatta (vi som dessutom har mycket mossa i vår) är underbar. Så längtar jag efter att se hur syrenhäcken kommer se ut i sommar. Jag hoppas verkligen att den överlever vintern och att den ska växa och frodas rejält i sommar! Doften av syren kommer verkligen vara dominant i vår trädgård när det är dags för dem att blomma. Underbart!

Så det här med att kunna laga mat ute och äta ute, det längtar nog väldigt många efter. Maten smakar så mycket bättre när den tillagas ute, tycker jag. Dessutom blir det mindre disk och matos. Jag är ju en sån där människa som älskar doften av nystädat, nyvädrat (gärna att textilierna dessutom hängt på tork utomhus) och avskyr när matos förstör den doften. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar