onsdag 24 januari 2018

Är det du vill ha utom räckhåll, eller har du bara inte sträckt dig tillräckligt mycket efter det?

Den här frågan läste jag någonstans och den fick mig att börja fundera, om jag hade någon erfarenhet av det. Jag kom fram till att det finns något jag vill göra, som jag upplever är utom räckhåll. Jag insåg att det faktiskt kan bero på, att jag inte sträckt mig tillräckligt mycket. Vissa saker är jag modig med, medan jag är fegare med andra. För att kunna göra det som jag upplever är utom räckhåll, måste jag offra något. Det kostar på, att offra något och jag frågar mig, är det värt det?

Om jag ställer mig frågan, vad skulle behövas för att få det jag drömmer om, inser jag att en plan behövs. Den ska vara i grova drag, så jag kan brodera ut den efter hand. Vad krävs för att jag ska göra planen? Det enda som krävs är viss tid och engagemang. Rätt enkelt egentligen och det finns absolut inget som hindrar mig från att göra planen, när som helst. För planen ska inte ta så mycket tid att göra.

När planen är klar, behöver jag tid. Egentligen inser jag att jag skulle behöva gå ner i arbetstid. Tanken på mindre arbetstid, både lockar och avskräcker. Det som lockar är friheten att få sträcka mig efter det jag vill ha. Sämre lön och  i förlängningen sämre pension, är faktorer som avskräcker mig en hel del. Men ju mer jag tänker på att gå ner i arbetstid, desto mer lockande känns det.

Eller, så kan jag släppa taget om min dröm och sluta sträcka mig efter det. Istället kan jag acceptera att det är utom räckhåll och kanske sträcka mig åt ett annat håll. Något annat behöver inte innebära att det är sämre eller mindre givande. Det är bara annorlunda. Allt har dessutom sina för- och nackdelar. Men det är ju bra tråkigt att behöva säga "jag har alltid drömt om att göra det där, men jag tyckte det kostade på för mycket, så jag vågade aldrig".

Nej, idag har det inte varit soligt. Bilden är tagen en solig dag  i april 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar