söndag 22 oktober 2017

Min söndag

Jag vaknade som vanligt först och laddade tvättmaskinen och åt sedan frukost i min ensamhet. Sen gick jag in på sidan jag fått tips av Sara om. Den heter goodreads där man betygsätter böcker man läst och får tips på nya böcker. Just det där med att få tips på nya böcker, är det jag gillar allra mest. Men plötsligt blev jag avbruten av Sofie som ringde och undrade om vi kunde vara Stellavakter. Det tackar vi aldrig nej till!
 
Hon är ju så himla söt vår Stella! Samtidigt som vi tog hand om henne, städade jag huset. Det är förbaskat tråkigt att städa, men idag när jag gjorde det mindes jag känslan när döttrarna var små. Då var det fart och fläkt varje stund de sov och nu blev det samma sak idag. Jag flängde och städade och kände mig supereffektiv. Ett tu tre, så var det färdigstädat. Min man lagade mat, eftersom mina svärföräldrar kom på lunch. Han gjorde kalvgryta, som blev supergod.

Under den sena eftermiddagen tog jag mig ut på en springtur. Benen var tunga och motvinden hård.
Det var inte mysigt alls! Jag har dessutom lite träningsvärk i rumpan efter gårdagens pass. Kanske 
berodde de tunga benen lite på gårdagens träning. Eller så hade jag en tung dag helt enkelt. Ibland
är det ju så. Men fem kilometer gnetade jag ihop i alla fall.

Efter springturen tog jag en varm dusch och sen smorde jag som vanligt in
hela kroppen med mjukgörande kräm. Krämskummet på bilden har jag på 
fötterna. Jag har fått den från Kinna och den har räckt i en evighet. Trots
att jag tar en rejäl skumklick varje gång. Om jag inte hade sprungit kanske
jag inte hade varit lika rädd om mina fötter. Nu tänker jag verkligen på att
sköta dem, så att jag inte ska få skavsår eller sprickor. 


På med strumpor (man kan ha det direkt efter att man har smörjt fötterna, för krämen går in direkt)
och sen på med mjuka, värmande sockor. Älskar att gå i sockor!
Ja och sen provade jag mitt nya strykjärn. Det förra var uselt. Min man köpte ett nytt åt mig.
Varje söndag stryker jag kläder som jag kan ha under veckan och hänger upp på klädhästen. I vårt gamla hus finns det så få garderober, att min man och jag får hänga skjortor och klänningar i samma garderob. Det är så trångt, att allt blir skrynkligt, om man stryker det, innan man hänger in det. Därför har jag mina kläder jag ska ha under veckan, på klädhästen i gästrummet. Jag stryker alltid lite mer kläder än jag behöver, så jag har att välja mellan.

Min man brukar göra matlådor till veckans luncher på söndagar. Vi har lite olika rutiner, men gemensamt för dem är att vi förbereder oss för arbetsveckan som ska komma. Tänk att vi går in i vecka 43 nu och nedräkningen till jul kan börja. Snart dags att tänka på julbak och julklappar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar