måndag 23 oktober 2017

Det här med att vara 50-plus

Ibland funderar jag på vad skillnaden är att vara 50 plus till skillnad från 40 plus eller 30 plus. Här kommer några skillnader:

Orken!
Jag orkar inte längre på samma sätt fysiskt, som när jag var yngre. Helt plötsligt måste jag ha mat efter tre timmar (bränsle tack!) om jag till exempel ska jobba hårt i trädgården. Jag behöver också rejält med sömn för att orka prestera på topp fysiskt.

Humöret!
Mitt humör är såå mycket jämnare än tidigare. Eller rättare sagt, jag är mer harmonisk och hetsar inte upp mig lika lätt över småsaker. Jag minns när jag och min man var rejält osams senast och det var så länge sedan att jag inte minns om det var ett, två eller tre år sedan det hände. Däremot minns jag exakt varför jag var så arg och faktum är att jag fortfarande känner att det var en befogad ilska.

Hårväxten!
Jag har alltid haft mycket hår i ansiktet, men numer är jag närmast lurvig på kinderna upplever jag.  När det blir minusgrader, kommer det att vara rimfrost på kinderna, misstänker jag. Mitt hår växer som ogräs också. Jag behöver färga det varannan vecka och då ser det bedrövligt ut med utväxten vecka två.

Synen!
Andra människor får problem med synen på nära håll och håller böcker och tidningar en armlängd ifrån sig. Själv ser jag sämre och sämre på långt håll och undrar vad det ska sluta och framförallt när synen ska sluta försämras?

Stelhet!
Stelheten kommer och går. Vissa dagar går jag väldigt stapplande, när jag har suttit still länge. Andra dagar tänker jag inte ens på det., eftersom jag inte känner av någon stelhet. Förmodligen kommer jag bli stelare och stelare. Min pappa var väldigt stel och jag liknar honom mycket.

Hyn!
När jag var yngre hade jag en rödmosig hy. En hudterapeut sa till mig att jag aldrig kommer bli blek i ansiktet. Så fel hon hade! Numera är jag blek, tack vare någon hormonförändring som kommit på senare år. Min moster hade samma problem med röd hy i yngre åldrar och sedan bleknade hon plötsligt i övergångsåldern. Jag har alltid haft torr hud och det har inte blivit bättre med åldern.




Så länge jag kan hoppa, springa och göra rörlighetsövningar känns det helt ok att bli äldre. Det finns säkert fler områden jag har blivit förändrad inom. Men just nu var det dessa som "låg överst".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar