onsdag 25 oktober 2017

Att mäta framsteg

När onsdagen är gjord, känns det som om resten av veckan går som hejsan. Tiden bara rullar på nu. Igår träffade jag PT-Sara igen och jag fick med henne på en springtur. Det var kallt och blåsigt, men vi blev snabbt varma. Efteråt pratade vi träning och planerade framåt, samtidigt som vi fikade. Jag har uppnått ett par av mina mål: att träna regelbundet, att börja springa igen. Men jag vet med mig att jag på sätt och vis är en besvärlig PT-kund, eftersom jag inte håller mig till de övningar hon har satt upp till mig. Det gör att hon har svårt att mäta eventuella framsteg. Så nu har vi pratat om att jag ska göra tester, för att få ett nuläge att mäta mot. När jag tidigare har gjort tester, har jag sprungit en viss sträcka, gjort så många upphopp, situps, armhävningar jag klarar av under en bestämd tid. Men mellan testerna, har jag tränat allsidigt. Nu har Sara i uppdrag att ta fram lite olika tester.

Jag tycker inte om att göra samma styrkeövningar gång på gång. Det blir för tråkigt, upplever jag. Helst vill jag att övningarna ska vara utmanande, till exempel genom att det både krävs balans och styrka, som det gör i många övningar i trx:n. Jag vill använda olika redskap och träna det jag känner för. När jag går på pass på gymmet, tycker jag inte heller om att de kör samma pass vecka efter vecka. De där licenserna de släpper och sen ska man gå och träna samma pass, så att man själv kan leda passet efter några veckor. Usch! Det är det värsta jag vet! Att springa tre pass per vecka, är ju inte vidare värst varierat, kan man tycka. Men jag kan välja rutt och jag kan välja intensitet, så det blir inte enformigt. Dessutom kan jag lyssna på poddar under tiden jag är ute och då tänker jag inte ens på vad jag gör.

Jag tror det mest är Sara som är angelägen om att mäta mina eventuella framsteg. Det är viktigt för henne att känna att utvecklingen går framåt. Visst kan det vara kul att mäta och se om jag kan förbättra mig. Men den största vinsten är att jag tränar regelbundet, det jag tycker är kul, vilket gör att jag känner mig stark. Löpningen är lätt att mäta. Där ser jag själv när jag förbättrar mina kilometertider.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar