måndag 4 september 2017

Min motivation till träning

Det var först när min mamma blev sjuk och döende, som jag på allvar gick in för träningen. Till att börja med, var tanken på att bli stark, det som var min inre drivkraft. Att bli stark för att bättre klara att motstå framtida sjukdomar och åldrande. Jag såg min pappa bryta bäckenet och därefter aldrig återfå sin forna styrka igen. Så för att vara i bästa form för att möta sjukdomar och åldrande, tränade jag. I början promenerade jag, därefter blev det simning och vattengympa tillsammans med Maria. Sen gick hon på ett trx-pass och jag blev nyfiken och följde med. Trx var den träning jag verkligen fastnade för direkt. Jag gillar det här med kroppskontroll, som man måste ha i många av övningarna. Sen provade jag boxning, viper, yoga, bootcamp, rodd, zumba, tabatapass, kettlebells och spinning. Därefter blev det löpning och jag fick rutin på tre löppass per vecka, helt otroligt och något jag aldrig trodde om mig själv!

I början klarade jag inte att träna själv hemma. Men när jag började springa ,och la upp träningen själv, kändes det inte längre omöjligt att också träna styrketräning själv hemma. Nu har jag även provat att gå till gymmet, men tycker att det är smidigare att träna hemma. En anledning till det, är att jag själv kan styra över när och vad jag ska träna. Jag har en grov plan - tre löppass och två styrkepass per vecka. Mitt långsiktiga mål är att springa två lopp nästa år: ett på våren och ett på hösten. Mitt andra långsiktigt mål är att klara en chins. Just nu känns det omöjligt, men jag jobbar på.

Om jag inte hade gillat att springa och styrketräna, hade jag nog inte klarat att träna flera gånger per vecka på egen hand. Det är nog en viktig pusselbit till min motivation. Att känna hur kroppen blir starkare och starkare är en sådan häftig känsla som också motiverar mig. Sen mår jag ju så mycket bättre, när jag tränar, speciellt när jag tränar utomhus. Naturen är världens bästa energiladdare! Ibland får jag med mig någon att träna tillsammans med. När jag tränar tillsammans med någon, ger det också lite extra guldkant på träningen och motiverar mig än mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar