söndag 3 september 2017

Fönsterbyte - check!

Å, så skönt! Nu är alla tre nya fönster på plats! Vad smidigt det var att byta fönster, retades jag lite med min man och sa. Det var ju smidigt för mig, eftersom jag bara behöver måla lite virke. Min man däremot fick jobba hårt för att få bort de gamla fönsterna som satt. Dels var de tunga, dels satt de rejält. Förr i tiden gjorde man saker och ting rejält. Vårt hus är byggt 1918 och min man tror att fönstren har suttit sedan dess. Nu är de ett minne blott. Det största fönstret fick min man såga isär, för att få bort. Men det lite mindre kan jag göra en odlingslåda av. Det allra minsta fönstret som var i trappan, ska min man göra om till ett hängande skåp. Men, jag gissar att det först kommer ske nästa sommar.

Här är de gamla fönstren kvar

Min man började med att skära tapeten runt fönstren, för att den inte skulle följa med. Det var ju inte så länge sedan vi tapetserade, så vi vill gärna slippa gör om det...

Fönsterbrädorna sågades bort. De satt fast i fönstret, allt i ett liksom.

Här har han satt in det nya fönstret. De mittersta fönstren gick inte att öppna. Det var oväntat. De går inte att ta isär, så jag behöver bara putsa på två sidor (inne och ute) istället för fyra.

Tyvärr har elementen varit bruna ( ! ) en gång i tiden och har inte blivit ordentligt målade, så jag måste måla dem, innan vi sätter dit fönsterbrädor.
Här ser man lite skillnad mellan det nya fönstret och det gamla.



Det gamla fönstret är på väg ut.


Så var det ute och kan återanvändas som odlingslåda, så småningom.


Jag passade på att skrapa och grundmåla lite av fasaden runt fönstret, när jag ändå höll på. Nästa år måste vi måla om huset.






2 kommentarer:

  1. Är det aluminium på fönstrens utsida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, det är det inte. Det är träfönster.

      Radera