lördag 26 augusti 2017

Lite av min lördag

Idag har jag målat. Det verkar som jag målar detaljer till hus, altan eller annat varje år. Nu är det de sista detaljerna till verandataket, och fönstret vid trappan som är utbytt. Ett av tre fönster på plats. Det är ju bra. Redan nu märker vi att det blev mer ljudisolerat med det nya fönstret, trots att det inte är foder och isolerat på in- och utsidan. Det säger en hel del om skickat på det fönster som satt där tidigare...

Ja, förutom att måla, har jag fixat med lite med blommorna utomhus. Även om det var varmt och soligt idag, känns det lite höst i luften. Så jag tog bort blommorna under köksfönstret och planterade om blommorna nere vid garaget. Sen "byggde" jag ett bord eller vad man ska kalla det för, av tegelsten. Jag behövde något att ställa av tvättkorgen på, när jag ska hänga tvätt. Tegelstenarna som suttit i skorstenen är vackra, tycker jag. En del är svarta av sot, en del har lite murbruk kvar. Jag gillar mönstret som uppstår med de olika färgerna. Det bästa med tegelstenen är att de klarar fukt.

Ja, så har jag börjat med projekt renovera tripp-trapp-stol. Den var i riktigt dåligt skick och är nog den skitigaste stol jag sett. Den kommer från en förskola, som troligen haft den utomhus. Jag har kört med värmepistol och slipat alla delar. I början slipade jag den, när den var ihopskruvad, men så småningom fick jag skruva isär den. Inte lätt med alla rostiga skruvar! Men skam den som ger sig! Sen har jag grundmålat flera delar, dock inte benen, som behövde torka upp lite till. Jag tänker måla den vit.

Efter det körde jag styrketräning för överkroppen med trx:n. Det blev de vanliga övningarna med armhävningar, rodd, situps och plankan. Sen gav jag mig ut på en joggingtur. Herregud vad segt det var! Ibland känner man direkt, att det här kommer bli jävligt jobbigt. Så var det idag. Jag gick till och med ett par gånger. Fyra kilometer fick jag ihop, innan jag gav upp och gick den sista kilometern hem. Då njöt jag desto mer av solskenet och den härliga temperaturen. Magen knorrade och jag insåg att jag har ätit alldeles för dåligt idag. Det blev tre mackor och lite bullar till fikat. Det klarar jag mig inte på när jag styrketränar och joggar.

Som tur var, stod min man vid grillen när jag kom hem. När jag hade duschat var maten klar. Snacka om flyt! Jag fick fläskfilé, sötpommes, grillade majskolvar, paprika, tomater och hemmagjord bearnaisesås. Den där såsen alltså, den gör han riktigt bra! En väldigt, väldigt bra lördag!

Jag målar virket i källaren och sen får de torka på altanen


Min man har satt dit hängränna på två sidor om balkongen

Här syns det nya fönstret. Vilken gräslig gul färg det var på huset tidigare!



Nästan allt verandatak är på plats

Den där "träställningen" som satt i den bakre blomman var rutten. Så den fick jag ersätta med ett blomstöd. Inte så snyggt men får duga så länge!
Pelargonen har jag fått av min mamma en gång. Hon drev själv upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar