onsdag 31 augusti 2016

Tre kilometer och podlyssnande

Idag var det dags för löpning igen, tyckte jag. Fyra kilometer hade jag planerat. Men det gick inte kroppen med på. Det var som att springa in i väggen idag. Benen var blytunga och fotleder och knän kändes stela,nästan ömmande. Jag reviderade planen och satsade på tre kilometer och det klarade jag. Tala om att vara på nybörjarnivå igen...

Samtidigt som jag sprang lyssnade jag på P1:s pod Kropp och själ. Det var ett riktigt bra och intressant avsnitt som heter: Stresstålighet: Noll. Det handlade bland annat om hur man tar sig framåt och vidare efter en utmattningsdepression. En forskare berättade vad som händer i hjärnan och vilka delar av hjärnan som är berörda.

Jag var själv på gränsen att hamna i det läget förra året och har anhörig och närstående som har varit och är utmattade just nu. Därför är det ytterst intressant att lyssna på läkare, forskare och drabbade människor. Alla har sin historia och strategier.

Livet är dyrbart. Alltför dyrbart för att slösa bort det genom att negligera sina egna behov för jobbet eller andra prioriteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar