torsdag 24 mars 2016

Mammografi och shopping

Den här veckan besiktigas såväl tänder som bröst. Jag och Kinna hade sällskap in till Örebro. B-huset en trappa upp och där får man numera checka in via dator. Väldans modernt! Några minuter senare var det dags att ta plats i det lilla rummet stort som den minsta provhytt. Rummet har två dörrar som är placerade mitt emot varandra. Den ena dörren går du in i, till "hytten" där du tar av dig på överkroppen. Den andra dörren leder in till röntgenrummet. Lite märklig känsla det där, att gå omkring i jeans, men naken på överkroppen.

Givetvis har jag även här en liten orostanke, som jag övertagit från en nära vän. Vad händer om det blir elavbrott, just när bröstet kläms ihop som bäst och man tänker att man inte står ut med en millimeters tryck till? Kommer maskinen att "säcka ihop" och trycker ökar, så att bröstet kläms ihop till en pannkakas tjocklek? Eller minskar trycket och det lättar eftersom ingen el alstras till maskinen? Svaret är (ja, jag var tvungen att fråga!) att inget händer, förutom att de får lyfta bort maskinen från bröstet manuellt. Den går varken upp eller ner, när strömmen går. Hur nu de kan veta det med säkerhet?

Jag överlevde i alla fall och inget strömavbrott inträffade. Vi åt lunch på Café Java, där Steffie mötte upp oss. Sen följde en intensiv halvtimme, då jag köpte jeans, skor och hårfärg. Vi åkte hem och där tog shoppingen vid igen och jag köpte en resväska till min man på Dollarstore. Ja, sen var det dags att trängas på Willys och köpa all mat till påsk och lite påskblommor förstås.

Jag gick upp vid halv sju i morse, så efter dagens utflykter och shoppingturer kände jag mig rejält trött. Även om jag i morse vaknade pigg som en lärka. Ingen träning har det blivit under veckan. Fast jag har burit kassar med böcker och flyttat möbler på jobbet, så jag har träningsvärk i rygg och axlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar