torsdag 3 mars 2016

Åldersrelaterade förändringar

Den 21/3 ska jag till tandläkaren och det oroar mig. Förutom att jag tycker det är oerhört obehagligt att gå till tandläkaren, är jag och min mun inte överens för tillfället. Dels spökar den där hörntanden fortfarande, dels känns inte miljön i min mun som vanligt. Den enda förklaring till förändringen i munnen, är (enligt mig) åldrandet. Helt plötsligt kändes det inte längre som vanligt i munnen. Fast jag har svårt att förklara vad skillnaden är, bara att det är skillnad. Först trodde jag att jag var torr i munnen, men det tyckte inte tandläkaren vid förra besöket. Jag antar att det är salivens sammansättning som har förändrats, så det blir annan miljö i munnen.

Ögonen känns inte heller som tidigare, utan är torra och blir därmed irriterade. Vissa stunder skulle jag kunna klia ihjäl ögonen. Men jag har köpt ögondroppar som hjälper till att fukta ögonen. De hjälper faktiskt bra. Tyvärr är även huden torr som fnöske. Jag smörjer in hela kroppen med HTH varje morgon efter duschen. Om jag inte gör det, börjar det klia och eksemen är ett faktum.

Det är knappt så jag vågar säga det, men vallningarna har faktiskt varit obefintliga på senaste tiden. Så skönt! Men jag kan inte räkna med att de är borta för gott, eftersom de tidigare har kommit och gått i skov. Det är bara att hoppas på det bästa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar