lördag 16 januari 2016

Härlig lördag

Kinna hämtade mug åtta i morse. Då var det fortfarande mörkt ute. Vi var pigga och pratsugna. Bilfärden till Örebro gick i ett naffs. Sen njöt vi i två timmar av frukost och mer prat förstås. Jag valde att inte ta något av det varma, utan tog yoghurt, müsli, torkad banan och hallon. En grov fralla med leverpastej, lite melon blev det också och massor av kaffe förstås. Tiden flög iväg. Vi har inte setts sedan innan jul, så det var mycket vi behövde uppdatera varandra på. Härligt det är med vänner som känner en utan och innan. Vi kan vara totalt avslappnade med varandra.

När vi åkte hem sken solen och mitt humör var på topp. När jag gick trappan upp till huset, fick jag se två hjortar, som stod på vår tomtgräns och betraktade mig. Lite kul att se dem! Väl inomhus satte jag fart och bakade mandelkubb. Jag älskar mandelkubb (och de flesta bakverk som innehåller mandel) och de är så enkla att baka. Dessutom går det snabbt! På mindre än 30 minuter, från det att jag startade,  var de gräddade och klara. Medan de gräddades, gjorde jag en sats av Leilas chokladbollar. Vi hade slut på smör, så jag bytte ut det till kokosolja och det gick finfint. Det är otroligt hur mycket kvaliteten på kakaon gör för smaken! Den ekologiska är så mycket godare!

I eftermiddag ska vi hälsa på min systers familj. Hon och hennes son älskar kaffebröd, men bakar inte själva. Så nu överraskar vi dem och tar med hembakat fika. En sådan enkel sak (för mig) kommer att glädja dem mycket.
Så här mörkt var det när jag väntar på att Kinna skulle komma
Bild på min frukost från Java café i Örebro. Det är ett sådant mysigt ställe med världens gulligaste personal!
Härligt solsken, men kallt!
Oblyga hjortar som solar sig
Mandelkubb, som är så smidiga att baka.
Chokladbollar som väntar på att ges bort. Min syster och hennes familj kommer få lussekatter, kanelbullar, gifflar (gjorde med äppelmos i, dem gillar min syster), mandelkubb och så dessa chokladbollar. Det är roligt att överraska med något så enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar