lördag 16 januari 2016

Tonfiskgryta

Igår blev det lite si och så med mat. Efter den stadiga frukosten på Java, åt jag inget, förrän vi fikade hos min systers familj. När vi kom hem vid fem-tiden, var jag därför superhungrig. Min man lyckades laga ett mål mat på bara några minuter. Det blev spagetti (tunn som bara kokas i 3 minuter) och tonfiskgryta.

Man hackar en lök och fräser i smör i en gryta. När löken har mjuknat, tillsätts curry, så kryddan får "bränna  in lite". Därefter tillsätts mjöl (ett par matskedar) och det vispas upp som en "gröt". Mjölk tillsätts, lite i taget, till önskad tjocklek. Hackad röd paprika läggs i och allra sist tillsätts en burk tonfisk. När man bedömer att tonfisken är varm, är rätten klar.

Min man var lite missnöjd, eftersom han tyckte grytan blev alltför rinnig. Men jag tyckte den var lika god som vanligt

Grytan är godast att äta med fullkorns skruvpasta, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar