fredag 15 januari 2016

Blommor i smällkalla vintern

Jag hörde i morse att det är tulpanens dag idag. Egentligen borde jag ha köpt lite tulpaner, men de lila jag köpte förra veckan, är fortfarande fina, så jag lät bli. Istället förundras jag över mina Orkidéer som blommar så fint. De som inte blommar har knopp. En arbetskamrat sa, att det är som om orkidéerna hela tiden "smittar" varandra och bara blommar och blommar. Jag vet inte om det är sant, men mina orkidéer blommar otroligt länge, när de väl blommar. Den gula har blommat sedan i somras. Helt otroligt!

Den gula är störst och den och fyra andra Orkidéer tog jag emot motvilligt, efter mina föräldrar. Egentligen tycker jag de är fula, när de inte blommar. Men mina systrar övertalade mig att ta hand om dem, eftersom jag brukar (av någon underlig anledning) ha god hand med just Orkidéer.

Den här lika är också efter mina föräldrar. Jag hade inte en aning om vilka förger blommorna skulle ha, så det var lite spännande.

Den här kan jag väl kalla för lite ljusrosa. Den ser så skir ut och jag vet inte om jag har sett någon liknande Orkidé tidigare. Jag har själv alltid bara haft vita. Jag fick en vit av mina svärföräldrar och den fick flera skott, som jag satte ner i krukor och på så vis hade jag plötsligt flera vita Orkidéer.

Här är den gula som har blommat sedan i somras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar