lördag 2 januari 2016

Att städa ut julen

Lika roligt som det är att plocka fram julsaker och pynt, lika roligt är det att ta bort det. Nu finns det inte många spår kvar av julen i vårt hus. Det bästa var nog att byta de mörkare julgardinerna i vardagsrummet, till vita, som släpper in ljuset på ett helt annat sätt. Genast kände jag mig gladare. Det är inte klokt vad ljuset påverkar humöret.

Det passade bra att pyssla idag, när min man jobbade, så jag fick greja ifred. Jag har bara en kudde per soffa nu och funderar på att köpa mig garn och testa att sticka kuddfodral till mina två andra kuddar. Sara har börjat sticka och säger att det är så rofyllt, så jag måste ju förstås prova om det är det. Just sticka är jag usel på, men om jag väljer ett tjockt lurvigt garn och använder smala stickor, ska det väl inte bli så håligt...

En blomma som lyser upp och gör mig glad.
Under eftermiddagen blev det en timslång promenad. Tyvärr var inte värdet så här vackert. Istället var det mulet, blåste och var oerhört trist.

Snön gör dock att allt är ljust ändå, trots mulet väder och det ger ju energi

Det är väldigt skönt att komma in i värmen, efter en promenad i bistert väder. Lite kaffe, kanelbulle, lussekatt och en kaka unnade jag mig efteråt. Snabbt kände jag hur kinderna glödde av värmen och kaffet värmde upp kroppen.
Nästa gång jag går på loppis, ska jag hålla utkik efter stick-grejer. Jag behöver fler stickor, nål att fästa garn med och kanske det till och med finns garner? Eftersom jag inte har kikat efter garn tidigare, vet jag inte om det finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar