lördag 2 januari 2016

Att tänka på under 2016

Löften och mål gillar jag inte egentligen, vilket förmodligen beror på att jag som regel sätter upp mål jag inte kan hålla. Så dumt! Jag får skylla på att jag är överambitiös och sätter alltför ouppnåeliga mål, som jag verkligen vill uppnå, men av olika anledningar, går det åt skogen. Om jag istället säger att jag ska tänka på några saker under 2016, tror jag att jag borde klara att göra det (jag ska trots allt bara tänka och inte göra...). Så här kommer min lista över saker jag ska tänka på under 2016:

Inte låta rädslan styra mina val i livet. Förändringar behöver inte innebära att det blir försämringar och även om det blir det, är det en lärdom. För en trygghetsnarkoman som jag, är det ett gigantiskt steg att byta arbetsplats som jag gör i mars. Ärligt talat, hade inte min hälsa varit så påverkad av jobbet, hade jag aldrig sökt något annat jobb. Nu insåg jag att jag inte kunde jobba kvar (i alla fall inte på heltid) om jag ville fortsätta att vara frisk. Den skola jag ska börja arbeta på, har nästan bara hälften så många elever, som på min nuvarande arbetsplats, så det måste innebära en bättre arbetsmiljö. Ny miljö, gör också att jag får möjligheten att prova nya förhållningssätt. Kanske vågar jag vara lite mer tillbakalutad och inte ha en arbetskapacitet på 110 %. Kanske vågar jag arbeta med 90 % kapacitet?

Inte låta andras förväntningar styra mina val/beslut. Vad andra tycker och tänker om mina val/beslut, är egentligen helt irrelevant. Det är jag och ingen annan, som ska leva efter de förutsättningar jag har valt. Ibland blir jag övertalad/övertygad om vilka val jag ska göra och det är lätt hänt, nar jag samtidigt är rädd för förändringar. Därför har jag på senaste tiden inte berättat för någon, när jag funderar över möjliga val/beslut. Jag måste själv känna efter och bestämma vilka beslut jag ska ta.

Att leva mer i nuet. 2015 var ett hemskt år ur stressynpunkt. Att vara mer i nuet, tror jag verkligen skulle hjälpa mig. Helst skulle jag vilja göra en avslappningsövning per dag (minst!), men jag vet att det målet, skulle jag aldrig klara av att hålla. Min personlighet är tyvärr sådan, att jag hela tiden ser framåt.

Skita i att jämföra mina träningspass/löptider med andra människor. Det är som det är och jag måste acceptera att jag inte är lika tränad, som jag var för ett år sedan. Mitt stressande, har lett till att jag har svårt med konditionsträning. Förmodligen är jag knäpp som fortsätter att kämpa för att kunna löpträna. Ibland är jag förvånansvärt envis och jag tror jag kan lyckas, om jag struntar i tider och prestationer och istället kör på känslan. Det är skönt att känna vinden mot ansiktet, ljuset, fåglarnas kvitter, doften av naturen och att kroppen faktiskt kan springa. Tidigare tränade jag gruppträning på gym. Det var perfekt att få peppning av en tränare som pushade mig att ta i mer. Sådan peppning klarar jag inte idag, utan blir oerhört stressad. Hemmaträning i ett litet sammanhang klarar jag och tänker fortsätta med det. Vardagsmotionen ska jag inte heller underskatta. Mitt trädgårdsarbete, då jag gräver, krattar, rensar rabatter och klipper buskar är bra exempel på utmärkt vardagsmotion.




Fyra saker att tänka på, som jag tror kan leda till bättre livskvalitet för mig. Säkert hade jag kunnat fortsätta och kommit på fler saker, men jag tycker fyra är många nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar