måndag 16 november 2015

Att drabbas av julstämning

Plötsligt när jag stod i köket och diskade som bäst, insåg jag att jag hade drabbats av julstämning. Det anmärkningsvärda är, att det inträffade utan att jag spelade julmusik, kände juldoft/pepparkaksdoft eller att det snöade ute. Istället bara rann känslan över mig och genast fick jag impulsen att baka. Inte blev det något bakat inte, men jag inser att det börjar bli dags att sätta igång.

Matlagning är inte min grej alls. Jag är helt ointresserad av matprogram. Bakning däremot, det är min grej! Kan höra ihop med mitt starka intresse för sötsaker, hm. Min farmor var en mästare på såväl bakning som matlagning. Hon hade gått i hushållsskola i Stockholm. Hennes småkakor smalt i munnen. När jag bakar till kalas eller till jul, tänker jag ofta på henne och hennes kakor, som också blivit mina favoriter. De där kakorna hör barndomen till. Även om min mamma också bakade kakor, var aldrig hennes lika goda (förlåt mamma) som farmors. Däremot bakade mamma en fantastisk äppelpaj, som många vänner och släktingar brukar hylla.

Att baka är avkoppling för mig. Jag brukar sätta flera degar samtidigt och därefter lägga dem i kylen eller frysen. Sen bakar jag ut dem en annan dag. På så vis blir klarar jag av att baka flera sorter under samma dag. Då känner jag mig härligt effektiv och det känns bra att fylla på kakburkarna, vid någorlunda samma tidpunkt. I den här familjen riskerar kakorna annars att ta slut, innan jul.
 
Bruna bröd heter dessa smaskiga kakor

Det här är Mandelmusslor som kan fyllas med sylt och grädde

Syltkakor, som min man älskar.

Inge jul utan pepparkakor

Snart dags att baka lussekatter. Älskar både smak och doft!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar