torsdag 30 juli 2015

Tjusningen med gamla fönster


Typ så här såg vårt hus när vi köpte det. Balkongstaketet var bruna ribbor, precis som på den dåvarande altanen. På den här bilden ser man att vi har bytt balkongstaket och att vi har målat "ribborna" vita på staketet på verandan. Den här bilden är tagen våren 2008, så redan då var de här staketen "inne". Jag tycker de är fina på stenhus, men inte på ett trähus från 1918-talet. Hålet som är uppsågat under altanen är jag skyldig till. Där under finns källarfönstret och jag tyckte det var vansinnigt att täcka in under altanen så det blev ännu mörkare i källaren.

 
Så här ser huset ut idag. Jag tycker att staketet till altanen smälter in fint i huset, så att altanen blir en naturlig del av huset. Fotografiet är taget lite för nära huset, så perspektivet ser lite konstigt ut. Idag har vi helt fritt under altanen. Jag har planterat klätterrosor som döljer hålrummet under altanen. Det är fritt framför källarfönstret.


Takfoten under balkongen är dålig, så det ska vi fixa, innan fönstren sätts in.


Tyvärr är verandan så liten, att vi bara kan ha fönster åt ett håll. Men jag hoppas och tror att det kommer lyfta husets utseende ytterligare. Det vita staketet man ser under altanen, skyddar källartrappan, så man inte råkar ramla ner där. Det är löstagbart, ifall man behöver bära ner stora grejer. Strax bakom staketet skymtar allt skräpvirke efter uteplatsen Sofie och jag rev. Vi ska köra bort det.


Fönstren är så gamla att glasen är vågiga, så himla fint! Jag älskar att titta ut genom sådana fönster.


Igår grundmålade jag fönstrens insida. De är inte exakt likadana och är i lite olika skick, men jag hoppas att de ska se fina ut efter min renovering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar