onsdag 22 april 2015

Stresshantering

Jag har några späckade veckor framför mig. Det är typiskt i skolans värld. Blivande sjuor ska det planeras för och lämnande nior ska förberedas för gymnasiet. Det är lätt att bli uppstressad, när arbetstakten är hög och arbetsuppgifterna hopar sig. Så typiskt att bli förkyld mitt i allting också. Som om kroppen vill signalera, bromsa!
 
Stress i jobbet har jag klarat allt sämre, ju äldre jag har blivit. Det behöver inte betyda att åldrandet är orsaken, det kan vara andra faktorer, såsom förändringar i arbetsmiljön, förändrade arbetsuppgifter, större ansvar, mindre inflytande och så vidare. Oavsett orsaker, måste jag ha en hållbar plan.
 
Nummer ett: jag lägger ner ambitionerna på hemmaplan helt. Vardagsrumsgardinerna behöver bytas och alla fönster putsas till exempel, men det får vänta. Bara det allra nödvändigast tas om hand, för att vardagen ska fungera. Kommer någon på besök, får de se att det är befriande rörigt. Jag tror (intalar mig själv) att många tycker bättre om lite rörighet, än det perfekt tillrättalagda. Att visa att det kan vara rörigt, är detsamma som att visa att jag inte är perfekt (det är ju för övrigt ingen).
 
Nummer två: jag går så ofta jag kan till och från jobbet, eftersom det är en aktivitet som är avstressande för mig.
 
Nummer tre: jag tittar på veckoplaneringen, för att få ett hum om hur veckan ser ut. Därefter tittar jag dag för dag, ofta timme för timme. Jag har en förmåga att stressa upp mig, när jag ser framåt, därför försöker jag vara mer "här och nu". Dessutom intalar jag mig att dagen aldrig kommer bli så späckad som det står i kalendern, då möten ställs in av olika orsaker. Idag fick jag till exempel ett inställt möte, som skulle ha varit Örebro. Planerad mötestid och restid som gjorde att jag istället fick en rejäl lucka.
 
Nummer fyra: jag tränar som vanligt de dagar och timmar jag brukar, men om jag är rejält stressad, tränar jag på ett mindre pressande sätt. Jag struntar i prestationer och bara "är" och "gör". Det bästa är att vara utomhus och inte gå på pass i gym, där instruktörer peppar med rop. Det klarar jag inte då!
 
Nummer fem: jag försöker boka in roliga aktiviteter och träffa vänner. Men! Utan krav eller måsten! Vissa vänner förstår bättre än andra, när jag är i behov av lugn och tystnad och det underlättar. Ikväll träffade jag Katta och vi tog en skogspromenad, så skönt avkopplande!
Underbar kväll!
Skuggor av Katta och mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar