måndag 20 oktober 2014

Konsten att roa sig själv

När jag gick i åk 3 blev hela klassen erbjuden att spela blockflöjt. Det nappade jag på och blev riktigt duktig. I åk 4, fick man välja ett "riktigt" instrument. Jag valde klarinett och spelade det i sex år. Sen blev jag mer intresserad av killar och tyckte att klarinett var rätt nördigt. När min äldsta dotter började spela tvärflöjt, gjorde jag det också. Men tröttnade så småningom på det. Sara gav mig en gitarr i present för ett par år sedan. Jag köpte en spelbok med CD-skiva (med komp) till.
Ibland går det månader utan att jag spelar en ton och sen kommer jag in i perioder, då jag spelar jättemycket. Just nu är jag inne i en sån period. Mest blir det gitarr och blockflöjt. Tvärflöjten är lite otät (putorna har torkat ihop) och jag har ingen lust att lägga pengar på att renovera den. Så den spelar jag nästan inte alls på.

Det är svårt att förklara varför det är roligt och sitta ensam och spela. Tiden flyger iväg, när jag spelar. Fokus ligger på att klara fingersättning, rytm och tempo. Vissa låtar spelar jag om och om igen. För det mesta spelar jag när min man inte är hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar