onsdag 9 april 2014

Intervallträning

Ledig onsdag firades med sovmorgon, lång frukost och därefter intervaller. 10 minuter jogging som uppvärmning. Därefter intervall 1 minut 5:15 min/km/vila 30 x 6. Vila 2,5 minuter och därefter sex likadana intervaller igen och så jogg 10 minuter som nedvarvning.

En grad varmt och uppehåll när jag värmde upp. När jag började intervallerna, började det snöa som på en given signal. Tack och lov hade jag på mig fingervantar! Till min hjälp hade jag mobilen, där jag använde en intervall-app som jag i förväg hade ställt in på sex omgångar 1min arbete, 30 sek vila. För att veta vilket tempo jag sprang i, använde jag Idas pulsklocka med gps.

I början joggade jag mellan intervallerna, men efter de fyra första fick jag gå. De första sex intervallerna tog 9 min och 19 sekunder och sträckan blev 1,61 km. Snittpulsen låg på 171. Snittempot låg på 5:46 min/km och maxtempot på 4:05 min/km. Det var förmodligen lite snabbare än vad som var tänkt. Den enda förklaringen jag har till det är, att pulsklockan är lite långsam med att hitta vilken hastighet jag springer i, så till slut tänkte jag att det bara var att springa på när mobilen pep. Jag struntade i att titta på pulsklockan. 

Nästa sex intervaller tog 8:52 och sträckan blev 1,56 km. Snittpulsen låg på 174. Snittempot låg på 5:40 min/km och maxtempot var 4:02 min/km. Jag tyckte jag kunde ta i lite mer på intervallerna under andra omgången, när jag hade gå-vila emellan. Men jag var spyfärdig efteråt och benen kändes som tegelstenar. Jag gick en lång stund efter intervallerna och joggade därefter lite lätt, men fick ge upp och gå det sista. 45 minuter var jag ute totalt och kom upp i sammanlagd sträcka om 6,4 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar