onsdag 9 april 2014

Det positiva med Röhnisch Running School

Vet du vad? Sedan jag började följa löpschemat från Röhnisch Running School, har jag tappat ett kilo i vikt! I morse när jag stod framför spegeln i mina träningskläder, kände jag mig riktigt fit :) Ett kilo är väl inget, kan många tycka. En del menar att de kan gå ned ett kilo över en natt. Så är inte fallet med mig, kan jag säga. Jag väger mig en gång per vecka på jobbet hos Ida (som är skolsköterska om någon har missat det). Så jag har koll på min vikt och har sett hur den gradvis har minskat under dessa två och halv vecka, jag har tränat (tre invägningar). Antar att det är intervallträningen som har gett resultat. Under dem passen, tar jag i rejält och det borde bränna en hel del.

Annars är jag mest chockad över hur mycket snabbare och mer uthållig, jag har blivit. Jag som inte förväntade mig just någonting, annat än att jag med hjälp av schemat, skulle hålla i och verkligen ta mig ut på pass. Jag tycker att min utveckling är fantastiskt!  Inte tycker jag det är roligt att jogga eller springa. Inte upplever jag något flow - nej, långt ifrån! Men jag tycker det är roligt med dessa olika typer av pass och jag har fått ett bättre självförtroende - jag klarar ju av pass jag aldrig trodde var möjligt. Tänk att jag för tre veckor sedan sprang 2 kilometer på 12 minuter med kippande andning och jag var totalt slut. I min fantasi skulle det ta hela sommaren att utvecklas, dit jag är idag. Ingen kippande andning längre, förstå hur skönt det är för mig, att låta "normal" när jag är ute och springer!
ut med bröstet och inte slänga med armarna hur som helst. Jag stretchar ben, höftböjaren och rumpa mer noggrant nu. Eftersom vi har trapport överallt på jobbet, kör jag rusher uppför dem, där jag tänker på hållningen. Ja, jag erkänner, jag har blivit en "löpnörd", även om jag aldrig upplevt "flowet", utan bara sliter och sliter varje gång jag är ute. Snart har jag gjort halva schemat (tre veckor av sex) och jag hoppas att jag kommer klara kommande utmaningar lika bra!
 
Jag är superglad att jag antog utmaningen att följa RRS. Du begriper ju hur bra upplagt det måste vara, när jag har kommit så här långt på så kort tid!
När jag värmer upp eller joggar ned, tänker jag på vad jag gör: inte för långa steg, lätta fötter, hålla still bäckenet, räta på ryggen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar