onsdag 26 februari 2014

Att komma igång och jogga

Det här med att börja jogga, är inte helt lätt. Eftersom jag har joggat sporadiskt, men då joggat allt från 2-7 km, känns det onödigt att jogga och gå om vartannat, som flera råder en att göra som nybörjare. Nej, jag tänker jogga tre gånger per vecka från start.  Men, det blir inga långa sträckor i början, utan som längst 3-4 km.

Just nu har jag träningsvärk i smalbenen. Risken med att skippa varvning av jogging och promenad, är att jag blir skadad. Förhoppningsvis är jag tillräckligt härdad av alla promenader jag gått genom åren och slipper bli skadad.

I morgon är det dags för en joggingtur igen. Beroende på hur benen känns, siktar jag på en snabbare tur runt 2-3 km. Min plan är att jogga längre på söndagar (långsam jogging som det sägs att man kan njuta av), backträning (intervaller) tisdagar och ett kortare, snabbare pass på torsdagar.
Jag har aldrig upplevt jogging som lustfyllt, men alla säger "vänta du bara, snart kommer du tycka det är kul", och jag väntar och hoppas de har rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar