måndag 11 februari 2019

När musklerna ömmar och kroppen känns stel

Då är det lika bra att träna igen. Värmer man upp rejält fungerar det att träna, trots träningsvärk de lux. Just nu känns bänkpress som en rejäl utmaning för handlederna. Herregud vad trött jag blir i dem.

Däremot känns knäböj så mycket stabilare plötsligt. Pausböj gjorde att jag vågar slappna av mer och lita på att jag tar mig upp. Men vi har inte knäböjt så länge, Marlene och jag. Under juli månad tränade jag efter Lofsans juli challenge i Mized. Efter det upptäckte jag att alla knäböj, uppkliv och grodhopp hade gjort att mina lårmuskler växte. Det gillade jag och ville gärna ha en ännu större tillväxt. Så då testade jag knäböj lite smått. Men det är först nu jag vågat böja lite djupare.

Marklyft går också ok just nu. Jag älskar att ta ett annat grepp med vänsterhanden på sista setet marklyft. I alla andra set håller jag båda händerna med knogarna uppåt i ett så kallat överhandsgrepp (handflatan ner mot marken). I sista setet vänder jag vänsterhanden, så att knogarna hamnar neråt (handflatan uppåt) på den handen i ett så kallat mixat grepp . Det gör världens skillnad och gör att jag orkar hålla greppet med lätthet. Jag tycker också att jag rätar upp mig bättre då och känner mig riktigt stark.

Nästan en timme tränade Marlene och jag. Drygt sex tusen kilo lyfte vi totalt under hela passet. Otroligt vad kroppen är kapabel att göra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar