lördag 2 februari 2019

Att få prova annat jobb

Igår jobbade jag halva dagen på en gymnasieskola i Örebro. Det var otroligt inspirerande. Till vardags jobbar jag som specialpedagog på en högstadieskola i Karlskoga. Klart det är skillnad på att arbeta med äldre ungdomar. Största anledningen till att jag arbetar inom skola, är att jag tycker om att hjälpa människor. Tillfredsställelsen jag får, när jag märker att jag har kunnat hjälpa någon, är svårslagen. Att dessutom kunna hjälpa andra skolor, elevhälsoteam och elever ger ju en ännu större kick. Sen är det bra kompetensutveckling, eftersom jag alltid lär mig en massa nytt, när jag möter en ny verksamhet.

När jobbet går på rutin, blir jag uttråkad. Så jag gillar att få lite utmaningar. När jag har klarat av något som är svårt, känner jag också stor tillfredsställelse. Ibland kan jag känna mig otroligt nöjd över att jag har ett arbete som innehåller utmaningar och att jag själv kan vara så delaktig i arbetsprocessen. Jag tror inte att jag skulle klara av att arbeta, om jag inte hade möjlighet att påverka processen. Om arbetet dessutom var alltför enkelt och rutinartat, skulle det vara än större utmaning för mig. När vi åkte till Stockholm senast, tänkte jag mycket på de trafikvakter som stod vid vägbyggen. Vilka strategier tar de till för att klara av att stå och stoppa och släppa på bilar i timtal. De kan ju inte ens lyssna på en pod eller på musik, eftersom de måste vara uppmärksamma på trafiken. Det måste kräva en speciell mental styrka att klara av det jobbet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar