måndag 1 januari 2018

Uppnådda målsättningar 2017och nya för 2018

2017 års målsättningar var:
1. Jag ska minska fem kilo i vikt. Det ska jag göra genom vardagsmotion och minskat sockerintag. Minst tre dagar per vecka ska jag gå till och från min nya arbetsplats. Jag vill både styrketräna och jogga.  Check på den målsättningen! Jag kom inte ens ihåg att jag hade satt ett mål för viktnedgång, men underligt nog, har jag fixat att gå ner de där kilona. Det blev en naturlig följd av vardagsmotionen.
2. Jag ska bli bättre på att planera mina måltider. Kanske måste jag göra matlådor som jag kan äta direkt när jag kommer hem från jobbet. Nej, nej, det här har jag inte lyckats med alls!
3. Källaren ska rensas ut. Under julledigheten rensade jag i garderober och andra gömmor. Nu är det källarförrådets tur att genomgå en rensning. Det kan hända att den här punkten får avslutas under sommaren. Check på den punkten också!
4. Jag ska bli bättre på att spara pengar. Just nu har jag bara ett pensionssparande. Jag vill kunna ha sparade pengar till roliga projekt. Det kan handla om allt från renovering till resor. Check på den punkten också! Känner mig vuxen på riktigt :)
5. Jag ska prova någon ny fritidsaktivitet. Det första jag ska prova är att sjunga i kör. Jag vill gärna prova på flera olika aktiviteter. Förutom att sjunga i kör (vilket jag har varit usel på under hösten), har jag provat att styrketräna. Frivändningar, marklyft och bänkpress är helt nya övningar för mig. Det är jag extra stolt över att jag har provat.
6. Jobbet får inte ta för mycket energi från mig. Om det gör det ska jag ta en ledig dag/halvdag som kompensation. Jag måste bli bättre på att sätta gränser och inte ställa upp på vad som helst! Den här punkten har jag blivit så bra på!

MÅLSÄTTNINGAR FÖR 2018
1. Fortsätta med vardagsmotionen och dessutom minska på sockerintaget. Min galet stora godiskonsumtion måste begränsas!

2. Jag skulle vilja odla egna grönsaker. Tänk vad skönt det skulle vara att alltid äta ekologiska och närodlade grönsaker. Men jag känner mig själv och vet att det kommer jag inte göra under 2018. Möjligen när jag blir pensionär. Det är en utmaning nog för mig att ta hand om alla vinbär, päron, rabarber och äpplen. Jag kan ha som mål, att ta hand om allt det vi redan har och kan skörda i trädgården.

3. Fortsätta med styrketräningen och löpningen. Jag vill öka min styrka. Just nu tar jag 25 kg i bänkpress, 50 kilo marklyft och 20 kilo frivändningar. Förhoppningsvis kan jag förbättra mig under året. När det gäller löpningen vill jag klara att springa milen i långpass varje vecka. Varför ska jag envisas med att både springa och styrketräna? Jo, för att jag inte vill välja mellan dem, utan göra båda delarna. Tids nog måste jag avstå från löpningen, men då kanske jag överraskar mig själv och börjar cykla istället. You never know!

4. Sluta oroa mig! Under 2017 har många (alltför många) av mina nära och kära mått dåligt. Jag måste sluta ha katastroftankar och oroa mig för deras mående. Jag finns där som bollplank och samtalspartner, men måste sluta att oroa mig, annars blir jag inte ett bra stöd.

Ja, det var tillräckligt många målsättningar för mig under 2018!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar