onsdag 22 november 2017

Throwback när jag förlängde ögonfransarna

Här kommer ett gammalt inlägg:

Lite spänd var jag när jag gick iväg till hudterapeuten i morse. Tänk om ögonfransarna blir jämnlånga som på en av mina kolleger, tänkte jag. Hennes ögonfransar är så jämnlånga, att det ser ut som en markis som fälls ner varje gång hon blinkar. Gräsligt! Nåja, tänkte jag,  jag får väl slita av dem på något sätt i så fall.

När jag kom fram, fick jag lägga mig på behandlingsbritsen. Hon frågade om jag ville ha filt på mig, men det vill man inte när man är i övergångsåldern. Hon började rengöra runt mina (redan rengjorda) ögon. Sen klistrade hon fast smala pappremsor under mina ögon (väldigt obehagligt när man har rynkig, påsig hud under ögonen). Det stramade en del, men det glömde jag när hon plötsligt sa att jag inte skulle få tvätta ögonen, eller svettas på 48 timmar (där rök kvällens gympass). Sen fick jag inte sova på mage heller. Det ska nog gå bra, skrockade jag och berättade om när jag under en månads tid bara fick sova på vänster sida pga att jag var opererad för näthinneavlossning.  Så 48 timmar på sidan/rygg klarar jag med lätthet, skröt jag. Då fick hon en skärpa i tonen och talade med långsam tydlighet (som till en med intellektuell funktionsnedsättning). Du får inte sova på mage så länge fransarna sitter kvar. Du ska helst sova på rygg.

Jag arbetar ju som Specialpedagog och som sådan, är ju hinder till för att lösas/kringgå. Så efter en stunds tystnad frågade jag om jag kunde skaffa mig en sån där ögonmask och sova med den på. Tyvärr riktigt kände jag hur trött hon blev på mig. Nej! Sa hon och så klämde hon till med dödsstöten: om du sover på mage, kan även dina egna fransar gnidas bort.
Tyst föreställde jag mig hur jag skulle se ut utan ögonfransar. Sen blev jag arg. Varför berättade de inte det här, när jag bokade tiden? Jag sover ju bara på mage. Hade jag vetat det här, hade jag aldrig gjort det. 

Eftersom jag är en konflikträdd människa, sa jag inget. Jag hade ju kunnat tacka för mig och gått. Nej, det är ju inte min stil. Så jag låg kvar. Det tog två timmar och 15 minuter. Herregud vad det var jobbigt att ligga still och blunda. Flera gånger ville jag titta och fick tvinga mig själv till att blunda. Hon började ha på klister och klistra fransar på ena ögat och sen gjorde hon samma sak på andra ögat. Sex varv på varje öga.

Visst blev det snyggt och bra. Jag kommer absolut inte behöva måla ögonen med mascara. Varje ögonfrans har olika längd och de hon har klistrat dit följer mina egna fransars längd. Varje person har olika tjocklek på ögonfransarna, så de hon klistrar dit följer mina fransars tjocklek.
Nu återstår att se om jag kommer sova på rygg/sida i natt.

Det var inte många dagar de där fransarna satt på plats. Jag gned ögonen med olja, så de lossnade. Att inte kunna sova på mage, fungerar inte i längden för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar