fredag 10 november 2017

Hur man överlever november

November är den absolut värsta månaden på året, upplever jag. Det är mörkt när jag går och från jobbet. När jag inte får tillräckligt med dagsljus, är det som om livsgnistan mattas av. Jag vill bara gå i ide. Helst skulle jag vilja sova all mörk tid, men det går ju inte. Istället har jag flera strategier för att klara av november med dess mörker.

1. Jaga dagsljus utomhus! Det räcker inte att vara i dagsljus om helgerna. Jag måste få lite av den varan även under vardagarna. Därför försöker jag att ta promenader till lunchställen eller göra mig andra ärenden, så jag måste vara utomhus en stund.

2. Ät D-vitamin, för att bli piggare! Ja, jag försöker att äta minst en frukt om dagen också, eftersom jag inbillar mig att det gör mig piggare. Ofta äter jag två eller fler frukter om dagen.

3. Boka in aktiviteter! Det gäller att ha aktiviteter både i nära tid och på sikt (så man har något att längta till).

4. Umgås med roliga människor, för då går tiden fort och snart är december här istället...

5. Rita upp hur många dagar det är kvar till julledigheten och kryssa varje dag som är gjord. Jag säger att jag gör det för de skoltrötta elevernas skull, men det är lögn. Jag gör det för min egen skull...

6. Träna! Tiden går så himla fortare när jag tränar, upplever jag. Allra bäst är det när jag följer ett program, eftersom jag då smygtittar på vad nästa pass ska innehålla och längtar till det. Allra bäst är det att träna tillsammans med andra. Då blir det ännu roligare.

7. Läs böcker! Det sägs att en bok både kan bota såväl olycklig kärlek som en förkylning. Jag blir i alla fall distraherad av att läsa böcker. När det är mörkt ute har jag ingen lust att göra något vettigt inomhus, utan vill bara glömma mörkret och omvärlden. Det gör jag bra med hjälp av en bok.

8. Gör roliga saker på jobbet! Det behövs inte mycket för att glädja andra människor. Att glädja andra människor gör en själv glad. Ibland kan man bjuda på något ätbart. På mitt jobb är både fika och godis uppskattat.


Det var några av mina strategier för att överleva november.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar