måndag 18 september 2017

Nyttan av att promenera

Vaknade i morse och det var kolsvart ute. Nu börjar årstiden då det är mörkt när man vaknar och mörkt långt innan man lägger sig. I morse var det första morgonen då jag frös om händerna när jag gick till jobbet. Det kom "rökpuffar" ur munnen, som ett ytterligare köldtecken. Från och med nu får jag nog börja ha på mig en kofta under jackan och ett par fingervantar. Trots kylan njuter jag av att promenera till jobbet. Ibland går jag raskt, ibland går jag långsamt och eftertänksamt. Idag har jag lyckats skrapa ihop 17495 steg.

Just nu läser jag boken "Hjärnstark" av Anders Hansen. I den berättar han bland annat att man har forskat på en grupp 60-åriga människor. Hälften av dem promenerade ett par gånger per vecka under ett års tid. Den andra hälften träffades ett par gånger per vecka och gjorde lugna övningar utan pulshöjningar, också under ett års tid. Båda gruppernas hjärnor undersöktes innan och efter det året. Resultatet visade att de som hade promenerat hade fått en effektivare hjärna. Kopplingarna mellan hjärnans olika lober hade stärkts. Man såg att hjärnan hade blivit biologiskt yngre, vilket man såg tydligast i kopplingen mellan pannloben och tinningloben. Psykologiska tester visade också att dessa personer även hade förbättrat förmågan att ta initiativ, planera uppgifter, och hålla koncentrationsförmågan. Slutsatsen drogs att hjärnan arbetar effektivare hos människor som är fysiskt aktiva och att hjärnans åldrande kan bromsas eller till och med vända så att hjärnan blir yngre. Allt på grund av promenader ett par gånger per vecka. Det är väl häftigt!

Jag är rätt nöjd över att jag promenerar så ofta till och från jobbet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar