söndag 17 september 2017

Mer förberedelser för höst och vinter

Förutom att lägga täckbark på den nysatta häcken, har jag idag krattat gräs och plockat äpplen. När jag växte upp fick jag oräkneliga gånger order om att plocka äpplen till mamma, som gjorde äppelmos och olika äppelpajer. Hon brukade också frysa in äppelbitar, så hon kunde göra pajer året om. Hon gjorde en typ av äppelpaj som var av vetedeg, en med äppelmos med en hård god skorpa av smör och ströbröd (tror jag det var) och en riktig favorit med ett hemligt recept. Problemet var bara att jag avskydde att jämt och ständigt behöva plocka äpplen och oviljan sitter tyvärr kvar än. Men jag tycker om att plocka till husbehov, som idag när jag gjorde en liten smulpaj till min man och mig.

Vi har päron också. De är supergoda! Lite hårda är dem, men det gillar jag. Ett år provade jag att lägga in dem och de blev så himla goda! I år har jag plockat päron och tagit med mig som mellanmål till jobbet. Idag tog jag in utemöblerna till altanen, där de får vara under vintern. Lite blommor har jag kastat och andra har jag tagit in. Snart ska jag även ta in citrusträdet.





Man får inte glömma bort att sitta ner lite då och då och njuta av trädgården. 
Till vänster syns våra klätterrosor som växer hej vilt. Till höger är syrenhäcken jag grävt upp från mina föräldrars tomt och satt. Längst ned sitter syrenhäck som jag grävt upp från syrrans tomt. Syren är lite långsam i början, upplever jag. Sen tar den fart och då får man klippa den ett par gånger per sommar.
Det är svårt att fotografera vårt hus, eftersom det ligger på en höjd och perspektivet blir lite si och så.

Idag duschade jag citrusträdet utomhus. Snart ska det vara inomhus och då blir det inga duschar, eftersom det är så stort och otympligt.

Lite gömt bakom alla gröna blad sitter en grön citron. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar