lördag 12 augusti 2017

Recept på citronpaj

Ikväll ska jag bort på middag och ska bidra med efterrätt. Citronpaj är en av mina favoritdesserter. Jag tycker om den friska och syrliga smaken. Idag valde jag att halvera satsen och göra den i mindre formar. Men här kommer receptet till en form om 20-25 cm.

Pajdeg
4 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1/2 dl socker
1 nypa salt
100 g smör

Blanda alla torra ingredienser. Skär smöret i mindre bitar och blanda i det så degen blir grynig. Platta ut degen i formen och grädda den i 225 ° i 15 minuter.

Fyllning
5 äggulor
2 ägg
2 dl socker
Fint rivet skal av 1 citron
1 pressad citron
4 msk smör

Vispa äggulor och ägg. Blanda med socker, pressad citron, smör i en kastrull. Låt sjuda på medelhög värme under omrörning tills den tjocknat (8-10 min). Dra av värmen och rör tills krämen svalnat. Blanda ner det rivna citronskalet.  Låt svalna och häll/skopa upp krämen i det avsvalnade pajskalet. Servera med vispgrädde.

Jag brukar äta pajen utan grädde. För att göra mina småpajer lite extra festliga, pudrade jag dem med florsocker innan jag hade på smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar