måndag 27 mars 2017

Måndag är mysdag

Måndagar har alltmer blivit en av veckans bästa dagar. Jag har ingen aktivitet inbokad på måndagar, så då kan jag passa på att ta hand om mig själv. När man inte har några barn hemma finns inga måsten. Jag måste inte diska, laga mat eller skjutsa någon om jag inte vill. Idag åt jag tre grillade korvar med bröd till kvällsmat. Sen duschade jag och klev ner i spabadet med ett stort glas vatten. En halvtimme tänkte jag ligga och filosofera där. Det blev närmare en timme, visade det sig. Jag sippade på vattnet, tittade på utsikten, himlen, skogen och tänkte på hur bra jag har det.

Sen duschade jag och smorde in mig med HTH, hand- och fotkräm. Sedan tonåren har jag haft torr hud och eksem. Att smörja in mig är vardag för mig. HTH är den bästa hudkrämen för min kropp. Jag har provat mängder av krämer och ingen annan är så bra som den. En del krämer kan ge mig klåda. Ofta handlar det om feta krämer. Sköter jag mig och smörjer kroppen efter varje dusch/bad håller jag eksemen i schack.

Just idag har jag tagit lite extra hand om mig själv. Jag var nämligen till tandläkaren i morse. För en gångs skull var jag inte nervös. Jag tyckte jag hade skött tänderna så bra, att det rimligtvis inte kunde vara något fel. Efter tandsköterskans röntgen kom den kvinnliga tandläkaren in i rummet. "Då ska vi se hur det är ställt här idag då", sa hon. "Det känns bra och jag har skött mig, så jag räknar med att det ska vara bra", svarade jag. "Man vet aldrig det kan bli stora problem som kommer underifrån", svarade tandläkaren. (Tandläkare ÄR verkligen sadister, tänkte jag). "Nej säg inte så, när jag för en gång skull inte var nervös för att gå hit", sa jag. "Jag menar bara att man aldrig ska strunta i att gå hit för att det känns bra", svarade tandläkaren.  (Penningsugare, tänkte jag). "Men jag kommer ju alltid på mitt årliga besök" , sa jag. "Ja det är bra", sa hon. Så kollade hon min mun utan ett ord. Jag hade ju förväntat mig att hon genast skulle utbrista "oj vad fint det ser ut". Men nej! När hon skrapat och känt på varje tand ur alla möjliga vinklar sa hon "Det ser fint ut". Så tog hon bort pyttelite tandsten på framtänderna i nederkäken. Besöket tog mindre än 10 minuter och kostade 895:- Nu dröjer det ett år till nästa besök (förhoppningsvis).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar