söndag 11 december 2016

Mera bak och julklappar

Fyra timmar bakade jag idag. Mandelmusslor och mandelspritsar. 17 musslor vägrade att släppa från formarna och jag höll på att bli galen av frustration. Till slut frös jag ner dem med formarna. Sen upptäckte jag att jag måste ha dem längre i ugnen. Så de följande plåtarna släppte lätt (jag har hur många formar som helst). Sen var det dags för mandelspritsar. De har en tydligare mandelsmak, eftersom det är bittermandel i dem också (förutom sötmandel). När jag spritsar dem använder jag en gammal leksak mina barn har använt när de lekte med lera. Den är mer än 20 år gammal men fungerar utmärkt. Jag förstår inte hur andra människor spritsar. Eftersom det är mandlar i degen är den hård och grynig. Min sprits som jag använder till grädde skulle aldrig gå att använda.

När baket äntligen var klart blev det en tur till stan för lite julklappar. På Dollarstore hittade jag korgar och kunde skapa egna julgrupper. Det är kul att få vara kreativ. Idag har det snöat här. Men det är blötsnö som jag misstänker snart smälter bort igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar