torsdag 19 november 2015

Resor: flykt eller ett symptom på utvecklad nyfikenhet?

Är det åldern eller är det jag som bara har ändrat mig ändå? Förr tyckte jag bäst om att vara hemma under semestern. Nästan så det var svårt att få iväg mig, även om jag tyckte det var roligt och avkopplande att komma bort hemifrån.

Numer hinner jag knappt komma hem från en resa, innan jag planerar nästa. Kanske är det ett slags flyktbeteende? Nej, jag väljer att se det som att jag har utvecklat min nyfikenhet på äldre dagar! Numer ser jag mig omkring och omvandlar allt jag ser till eventuella bilder. Det är som om jag tittar genom kameran, fast jag inte gör det. Sjukt! Möjligen är det ett tecken på att jag fotograferar alltför mycket...

I år har jag varit på flera resor. I februari var Sofie och jag till Fuerteventura.


Både Sofie och jag älskade Fuerteventura, trots att det var ovanligt kallt när vi var där.
Nästa resa blev till svärföräldrarnas stuga i Strömstad. Där är vi varje sommar och ibland även på andra årstider. Skönt att ha ett ställe att bara åka till, när man vill ha miljöombyte!
I Strömstad blev det mycket promenader, läsning och vila. Jag mådde inte så bra och trodde det berodde på att jag var fysiskt sjuk. Men det visade sig ju senare att jag var stressad. Förmodligen var jag mycket nära utbrändhet.

 När vi kom hem från Strömstad packade vi om väskorna och åkte till Branäs med Katta och Kent.


Det blev många promenader i slalombackarna. Det är så himla finns i Branäs. Tyst, lugnt och vackert. Precis det jag behövde som bäst just då, för att återhämta mig.
Sen blev det ett längre uppehåll till oktober, då vi var till Gran Canaria. Det var bra, men inte en ögonblicklig förälskelse som ledde till att vi vill tillbaka, inte alls.

Gran Canaria var inget för mig. Konstigt att jag inte gillade det alls. Det ligger ju så nära Fuerteventura, att jag trodde jag skulle tycka om det. Men nej! Jag tyckte inte det var tillräckligt vackert där.


Däremot planerar vi att åka till Fuerteventura i slutet av mars. Yngsta dottern får resan i examenspresent och mellersta dottern med pojkvän följer också med. Det ska bli riktigt roligt! Men jag måste erkänna att jag har googlat på resor som avgår strax efter jul. Tyvärr är det svindyrt att åka då, så det blir inget. Men det blir lite korta resor innan dess i alla fall. Närmast åker vi till Stockholm i helgen. Sen blir det Göteborg i början av året. Nu har äldsta dottern en egen lägenhet där, som jag kan våldgästa. Då är det enklare att åka dit oftare och utforska Göteborg med omnejd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar