fredag 2 oktober 2015

Träning som sliter på kroppen

Sara hade med sig en tidning hem i helgen, som jag kikade lite i. Amelia kropp och skönhet heter den. Jag tyckte tidningen var så där. Det jag tyckte om, var de reportage som hade budskapet "du duger som du är" och det jag inte tyckte om, det var de reportage som handlade om hur jag kan göra om min kropp/ansikte genom operationer. Himla konstig dubbelmoral!

Nåja, jag läste en artikel där Lofsan berättade om fördelarna med styrketräning. Den kallade hon för Anabol träning, vilket är uppbyggande träning. Medan konditionsträning som löpning, kallade hon för katabol träning. En träning som sliter på kroppen, om man redan är stressad.

Jag önskar att jag hade läst artikeln, innan mitt läkarbesök, så jag hade haft dessa begrepp att "svänga" mig med. Men framförallt önskar jag att någon hade kunnat tala om det här för mig, när jag slet med löpningen hela våren och det bara gick sämre och sämre. Om jag hade vetat det, kunde jag ha tagit det lugnare och kanske klarat att fortsätta löpträna, men på ett annat sätt.

Så fylls jag av hopplöshet. Hur ska jag någonsin kunna komma igång med löpningen igen? Jag som har ett sådant stressigt jobb. Samtidigt är jag envisare än envisas och tänker att om jag kommer på avstressande strategier och har en lägre stressnivå överlag, måste jag ju klara av att löpa långsamt och utan krav.

Vad lustigt det är! Den där löpningen som jag kämpade så för  att komma igång med, för att få rutin på. Den där löpningen som jag aldrig upplevde så värst mycket flow med, men som jag ändå genomförde tre pass per vecka. Just den löpningen vill jag genomföra igen. Jag SKA tillbaka, så det så!
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar