lördag 12 september 2015

Så var det söndag igen

Fick en liten glimt av morgonsolen, men det blåser kraftigt och ett par minuter efter att fotografiet togs, var det gråmulet. Typiskt att helgvädret blir tråkigt, när det har varit strålande sol och vindstilla under veckan. Vistelse ute, kombinerat med vila,  är det jag mår bäst av. Så jag är utomhus även när det är mulet och blåst. Men lika njutbart är det ju inte! Just idag, är det kanske tur att vädret är som det är, eftersom jag ska röja inomhus. Torsdagsrutinen som innebar, att jag städade innan jag gick till jobbet, tappade jag den gångna veckan. Så hushållet är verkligen i behov av ett rejält röj.
Är det bara jag som upplever att städning bara är en enda upprepning? Man gör samma saker vecka, efter vecka. Märkligt nog, upplevde jag det inte alls så, när barnen bodde hemma. Städningen kändes mer varierad då. Dessutom kände jag en tillfredsställelse efteråt. Huset blev fint och flera hade glädje av det. Nu har jag absolut ingen lust att städa!
Istället skulle jag vilja drömma mig bort med en god bok. Om jag hade en, hade jag säkerligen skippat röjet, eller fuskat. Sån är jag. Roligare saker tenderar jag att prioritera. Även om jag själv blir drabbad, då jag får "hetsstäda" innan eventuella bjudningar. På fredag kommer några arbetskamrater hit på middag. Vet inte vad jag tänkte på när jag impulsivt bjöd hem dem. Jag ska (för ovanlighetens skull) själv fixa all mat. Inget märkvärdigt som ni förstår. Men jag hinner absolut inte hetsstäda innan de kommer halv sex på fredag.
Man kan väl säga att det är tur för mig, att vädret är tråkigt och att jag inte har en bra bok i min ägo. Nu ska jag ta tag i söndagsröjet! Kanske kan jag möblera om lite, för att få det lite mer lustfyllt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar