onsdag 16 september 2015

Förberedelser

På fredag kommer några av mina kollegor hem till mig på mat. För en gång skull ska jag fixa all mat på egen hand. I vanliga fall är det ju min man som lagar mat i hushållet. Några säkra kort klarar jag av, såsom kalkon (ofta till jul), våfflor (hastiga mellanmål eller katastrofmat), ugnspannkaka, vanliga pannkakor (ja jag ser att det är ett tema på mina rätter), spagetti och tomatsås (avskyr min man), spagetti och köttfärssås (avskyr jag, men mina barn gillar min köttfärssås) och tacopaj. Ja, som du förmodligen kan räkna ut, blir det tacopaj jag kommer bjuda dem på. Till den blir det tomat- och löksallad (löjligt enkel: hackad tomat, hackad lök, en pressad citron och salt, peppar) och majschips. De får välja att dricka alkoholfri öl, cider, ramlösa eller rödvin, starköl. Till efterrätt gör jag en hallontårta (en med platt botten). Om högre makter vill och vattnet i spabadet är klart (Jag hade aldrig i mitt liv kunnat ana att det var så svårt att få bra vatten i spabadet. Nu har vi fyllt det med nytt vatten tre gånger på lika många månader...) kommer vi att bada. I badet kommer gästerna att erbjudas Cava (vitt eller rosé), förutom tidigare nämnda drycker.
 
I morgon ska jag på kurs och börjar först klockan nio, så då kan jag köra en sista omgång av städning. På kvällen kommer jag att göra pajerna, så att de bara är att skjutsa in i ugnen på fredag kväll. Jag kommer också göra tårtbotten i morgon kväll. Om jag är i balans och minns det, ska jag fotografera allt, så jag kan visa här.
 
Det ska bli kul, även om jag skulle ljuga om jag nekade till att det samtidigt är en ansträngning. Särskilt när man ska ha en bjudning på en fredag, då jag är som mest sliten. Förmodligen hoppar jag över morgonträningen på fredag. Det känns inte lämpligt att gå upp kvart över fem på morgonen, när jag behöver vara pigg och fräsch på kvällen.
 
Men i kväll njuter jag av att slappa framför tv:n samtidigt som jag surfar för glatta livet. Jag har vardagsmotionerat och gått till och från jobbet och även handlat, så jag kan unna mig att slappa med gott samvete.
 
Om exakt en månad är vi bland molnen, när vi åker till Kanarieöarna. Ljuvligt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar