söndag 20 september 2015

Att ändra vanor

Nu har jag bestämt mig! Mina vanor ska läggas om. Just nu vill jag bara uppnå en sak: viktminskning. Det är inte kul när inga kläder sitter som de ska, utan stramar och stränar. Inte ens träningskläderna känns sköna och då har det gått långt! Det räcker inte att var fysiskt aktiv, utan kosten måste förändras.

Det ska vara lättare att lägga till saker, än att ta bort. Hjärnan ska vara lättare att lura, när man lägger till faktorer. Därför vore det bäst att till exempel säga: jag ska äta mer grönsaker från och med nu. Trots att det är enklare att lägga till något, måste jag även ta bort saker. Jag måste sluta äta smågodis. Men jag kan lägga till lite hälsosammare godis, såsom jordnötter eller pistaschnötter. Jag kan definitivt dricka mer vatten och mindre Coca Cola Zero. Mer frukt kan jag också äta. Vitt bröd kan jag ta bort eller byta ut mot yoghurt.

Vad mer kan jag lägga till? Promenader, eller löpning beroende på vad jag känner att jag orkar. Är stressnivån låg, kan jag springa, annars får det bli promenader. Styrketräningen är det bara att fortsätta att hålla i.

Det är alltid en själv som upplever viktökningen som jobbigast. Alla andra ser inte så stor skillnad.

Att det ska vara så svårt att vara rädd om sig själv och göra goda val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar