fredag 24 juli 2015

Mobil vägg à la Ernst

När vi sitter i spabadet är det himla trist att se våra stegar, skottkärran, krattor och gud vet allt. Därför ville jag att min man skulle bygga ett plank, så vi slapp att se det. Men så tittade vi på Ernst förra veckan och såg den mobila väggen han byggde. Då bestämde jag mig för att prova att göra en likadan.


Det som tog absolut längst tid, var att måla alla bräder. En del bräder var gamla, andra nya. De var också olika breda.


Först målade jag dem med grundfärg (Bestå) och därefter med den gula färgen två strykningar.


Sen la jag ut alla bräder, med en bräda i botten, för att få dem i samma läge.

 
Sen skruvade jag fast spikbanden. Jag skruvade två bräder nertill och därefter skruvade jag två bräder upptill

Herregud vad det är jobbigt att skruva så många skruv, trots att jag använde skruvdragare (två skruvar i alla smala bräder, tre i de breda).


Idag har jag träningsvärk i fingrarna...


De visade aldrig i programmet hur de fick den mobila väggen på plats... Det var inte lätt kan jag säga! Min man och jag baxade upp den på skottkärran och körde den till platsen och tippade av den och fick verkligen ta i för att få den på plats. Den var supertung!


Det blev en rak början och sedan en halvmåne.


Min man fixade en hylla av tryckimpregnerat virke. Den ger stadga åt väggen, så den inte blåser iväg. Jag har "lyktor" som jag kan vara helt orädd om och inte behöver släpa in och ut beroende på väder. Det är gamla syltburkar jag har haft lite turkost sand i och lagt ett värmeljus i.


Två "lyktor" hängde jag upp med hjälp av ståltråd, de andra fick stå på hyllan. Det blir ett jättefint sken om kvällen och när det blåser vajar de hängande lyktorna lite.

Jag målade över spikbanden, så det inte skulle blänka så mycket och var utmärkande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar