lördag 30 maj 2015

Brunch med goda vänner

Som vanligt vaknade jag strax före sex i morse. Skönt att dra sig lite i alla fall. Halv sju hade jag satt en bulldeg på jäsning och så åt jag frukost ensam i godan ro. Därefter bakade jag kanelbullar. Ännu en dag med regn och jag känner mig lite melankolisk. Säkert tio gånger har jag spelat låten Valborg av och med Håkan Hellström. Den passar dagens humör.

Så småningom vaknade mannen i huset. Ja, jag får väl erkänna att jag med hurtigt godmorgon, gick in i sängkammaren och drog upp rullgardinen. Men jag hade ett fat med en bulle med mig, sådär lagomt fjäskigt. Vi började förbereda för vår brunchbjudning. Jag dukade och han fixade maten.

I närmare tre timmar satt vi och åt, pratade och myste. En perfekt sysselsättning en regnig lördag! Vi bjöd på äggröra, bacon, prinskorv, chilisalami, rökt skinka, rostbiff, bröd, juice, kaffe, jordgubbar, grädde, kanelbullar. Mycket mat men inte särskilt mycket jobb eller förberedelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar