söndag 28 december 2014

Kvaliteten på sömnen

Om det är något jag verkligen har förstått, är det sömnens betydelse för måendet. Sedan 2010, har jag haft vallningar. I början kom de sällan, var närmast diskreta och kom aldrig om nätterna. Ja, sen har de eskalerat till att bli synnerligen märkbara och numera infinner de sig mest om nätterna. Kanske lider jag mer av dem nattetid, än dagtid, då det är svårare att reglera klädseln (läs täcket) nattetid.
Nåväl, med min julklapp: aktivitetsarmbandet, får jag större möjlighet att få bekräftelse på god respektive dålig sömn. Igår kväll lyckades jag äntligen ge det rätta kommandot, så jag fick en dokumentation av sömnkvaliteten. Det här med teknik är inte alltid lätt...
Jag vaknade av mig själv och tyckte jag hade en bra natt. Armbandet visar att jag hade 5 timmar djupsömn och 3 timmar ytlig sömn. I djupsömnen ingår  "stabil sömn" och "djupsömn". Under den stabila sömnen tillbringar man ungefär 50 % av den totala sömntiden.  Djupsömnen är det stadium då vi sover hårt, är svårväckta och snarkar. Cirka 15-20 % av vår sovtid, består av djupsömn.
I den ytliga sömnen ingår säkert insomnande och uppvaknande (då man rör sig mer) samt drömsömnen (REM- sömn).
Nu kan jag jämföra nattens data med andra nätter (jag är nyfiken på hur de dåliga nätterna kommer se ut). Helt klart är i alla fall, att jag behöver många timmars sömn. När jag har flera dåliga nätter, blir jag mer stressad, förstorar problem tills de är gigantiska och jag blir labil i humöret.
Jag läste om sömn och sömnproblem på "Hälsosidorna"  (det är där jag hämtat information) hur många faktorer i vår kropp som blir påverkade av sömnbrist. Dålig nattsömn kan till exempel påverka produktionen av insulin. Det blev en väckarklocka för mig, som ofta kompenserar trötthet med något sött (läs en hel del sött). Inte för att jag vill försvara mig, men det kan vara en förklaring till att jag har lättare att avstå från sött, under semestern. Jag förstår nu vilken negativ karusell det ibland blir för mig med dålig sömn, sockerprodukter som i sin tur ger mer vallningar och sämre sömn.
Med rätt kost minskar vallningarna och min sömn blir bättre, vilket leder till mindre sötintag. När jag är ledig, kan jag bättre kompensera dålig sömn och kan därför lättare avstå från socker. Nu hoppas jag klara att komma in i en god cirkel de här sista semesterdagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar