måndag 29 december 2014

Ansiktskräm för torr och känslig hud

Jag fick en fantastisk ansiktskräm i julklapp. Den är fantastisk, eftersom den passar min mycket torra och känsliga hud. Större delen av mitt vuxna liv har jag haft röda partier i ansiktet. Ett tag var jag övertygad om att jag hade Rosacea, en hudsjukdom, där huden blir röd och man får små varfyllda blåsor. Eftersom jag alltid har haft eksem, har jag använt mycket kortisonkrämer, även i ansiktet. Det dämpade det röda och höll de varfyllda blåsorna i schack. Jag vet att man inte ska använda kortison i ansiktet, men jag gjorde det ändå. Som en följd av det blev jag ännu torrare i huden och blödde lätt i ansiktet. Om jag rev mig av misstag i ansiktet, kunde det ta evigheter, innan det slutade blöda. Ibland fick jag blödningar i huden, trx efter att jag gått emot något.
Men så kom jag in i övergångsåldern och helt plötsligt bleknade huden (måste ju haft hormonella orsaker). De vidgade, ytliga blodkärlen, drogs samman (vilket aldrig skulle ske enligt hudterapeuten) och de varfyllda blåsorna försvann. Kvar var bara torrheten. Ibland känns det verkligen som om jag håller på att "torka ihop".
Jag har tidigare tipsat om en kräm från Wileda, som egentligen är en babyprodukt (Calendula heter krämen). Den tyckte jag var bra och den innehåller ringblommor, vilket ska verka dämpande på röd hud. Krämen jag fick i julklapp är en ansiktskräm från Maria Åkerberg. Den innehåller också ringblommor. Den går in snabbt i huden, trots att den är lite fetare. Jag har använt den endast i fem dagar, men känner och ser redan förbättringar i min hud. Den är mindre torr och ser "mer harmonisk ut". Ja, det låter knäppt, att hud skulle vara harmonisk, men så är det i alla fall.
Min rengöringskräm och ansiktsvatten från märket Decléor, tål däremot inte min hud. Sådant man aldrig kan veta innan. Lustigt ändå att en hudterapeut, har rekommenderat det märket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar