tisdag 18 november 2014

Vallningar om nätterna - vad göra?

Just nu är jag inne i en "vallningsperiod". Nästan varje natt vaknar jag 20 minuter efter att jag har somnat, av en vallning. Det är så irriterande att vakna till, när jag just har somnat så gott. Men efter en stunds vändande och vridande (ben utanför täcket, ben innanför täcket, överkropp utanför täcket - innanför täcket) somnar jag om. Därefter vaknar jag minst två gånger till under natten, av vallningar. Ibland sover jag så hårt, att jag knappt minns, att jag haft dem. Säkerligen har jag fler vallningar per natt, som jag inte vaknar av. Jag tror att jag klarar av dem relativt bra, på grund av att vi har låg temperatur i sängkammaren. Den lägsta temperaturen vi har haft är 14°, men i snitt ligger den nog på 16°. Tur att min man är så snäll och tålmodig (eller varmblodig)!
Däremot har jag inte "frossa" längre, vilket jag hade tidigare. Jag antar att det är ett framsteg. Det är himla skönt att slippa kastas mellan svettningar och frossa med klapprande tänder.
Den här veckan har jag utökat konditionsträningen, i och med Easy-Line-passet. Förra veckan promenerade jag också mer än tidigare. Förhoppningsvis motar det vallningarna lite. Eftersom jag är för rädd att äta hormoner, är träning, motion och låga rumstemperaturer mina redskap att kämpa mot vallningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar