torsdag 21 augusti 2014

Öronsus

Under lite drygt två veckor har jag haft ett brusljud på vänster öra. Första dagen jag hörde det, trodde jag att jag hade ett annalkande migränanfall. Så var dock inte fallet. Aha, vaxpropp, tänkte jag därefter och köpte Revaxör och genomförde 3 behandlingar, utan resultat. Förra veckan bad jag Ida (min kollega som inte bara löper, utan även är skolsköterska) kolla örat. Hon sa att det var det renaste öra hon sett och att jag skulle sluta behandla mot vaxpropp och istället ringa vårdcentral. Det gjorde jag idag och en läkare kikade på båda öronen, frågade om jag varit på konsert, om jag arbetar i bullrig miljö och när jag nekade på båda frågorna, frågade hon om jag gnisslar tänder. Ja, det gör jag ju. Jaha, då är det stress som orsakar öronsuset, så hon. Tydligen finns det en lite muskel vid örontrumpeten, som kan "låsa sig" vid stress. 

Jag ska promenera, ta det lugnt och "blåsa" tryckutjämnande 20 gånger/dag. Visst lär man sig nya saker varje dag. Men aldrig att jag kunde föreställa mig att öronsus kunde bero på stress! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar