lördag 9 november 2013

Slumpmässig sömnkvalitet

Vaknade bara en gång i natt och sov sedan till kvart över sju. Humöret är förstås på topp. Även om jag inte får en så här bra natt resten av veckan, lever jag på den här. Orken kommer att hålla i sig så mycket bättre hela veckan.
Den här känslan, att inte kunna styra sin nattsömn, har jag inte haft sen barnen var små. Känslan av att inte ha kontroll över sömnens kvalitet, är urjobbig.
Kan man ha kontroll över sömnens kvalitet? Ja, jag trodde jag hade det i alla fall. Tidigare visste jag att om jag var fysiskt aktiv under dagen, inte slumrade till på eftermiddagen, la mig vid 22-tiden, hade jag en utmärkt kvalitet på min sömn. Nu för tiden kan jag inte se något mönster i vad som påverkar min goda sömn. Det verkar helt enkelt vara slumpmässigt.
Jag hade precis kommit in i en period av trygghet, där jag tyckte jag kände min egen kropp och dess reaktioner, då PANG! Övergångsåldern slår till och jag blir lika osäker som jag var i tonåren, över hur min kropp fungerar och reagerar. Jag försöker att se det positiva, att lära känna kroppen på nytt, våra snäll mot den och mig själv när det blir svårt/jobbigt.
Tyvärr går det inte att komma ifrån att jag på samma gång blir självmedveten och lite självupptagen (precis som i tonåren). Det ingår i konceptet, när jag försöker att vara lyhörd på min kropp. Syftet med att vara lyhörd är förstås att återfå kontrollen igen, att upptäcka mönster, helst förebygga genom att hitta fungerande strategier. Alla vill väl ha en bra nattsömn, slippa värmevallningar, yrsel, torra slemhinnor och torr hud...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar