måndag 24 juni 2013

Det här med periodisk fasta

I media tas periodisk fasta upp som något bra. Faktorer som påverkas ska till exempel vara vikt, blodfetter och cellförnyelse.  Jag har bara sett och läst om positiva faktorer, därför blev jag nyfiken och ville prova. Tyvärr vet jag sedan tidigare (fasta var inne på 80- talet) att jag har svårt för det. Min kropp blir skakig, svag, frusen och jag känner mig sjuk helt enkelt.

Jag har istället provat den enklare varianten (är inte ens säker på att den ens kan kallas periodisk fasta). Där jag försöker att låta bli att äta något på minst 12 timmar. Under dagen äter jag som vanligt fem mål, tre huvudmål och två mellanmål. Men efter sista målet, äter jag inget på minst 12 tim. Igår åt jag min sista måltid för dygnet 16:30 och därefter åt jag frukost idag först 7:30. Den här typen av "fasta" klarar kroppen utan problem. Fredag och lördag struntar jag i fastan och äter "hej vilt" :)
Om några dagar fyller jag 49 år och i den åldern ska det vara svårt att gå ner i vikt. Sen jag började med periodisk fasta på det här sättet har jag gått ner flera kilo och jag upplever det inte som svårt. Fast det är väl säkert individuellt, som allting annat.

Det är tack vare fastan och hård träning som jag "kommer i" mina gamla tajta jeans jag har på bilden. De är för låga i midjan för mig (hatar när det glipar vid rumpan när jag sitter) men det känns ändå jäkligt bra att kunna ha dem igen. Byxbenen känns lösare än förr (mer muskler mindre fett kanske).

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Bra jobbat. Jag vet flera personer som hänvisar till dåliga minnen på 80-talet när man börjar prata om fasta. Men precis som du upptäckt är periodisk fasta något helt annat än de flera dagars fastor som man höll på med då. Bra att börja i liten dos för att se om det passar dig. ...och det verkar det ju göra. :-)

    Hls

    Mathias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack! Det känns himla bra att ha hittat ett sätt som är smidigt och som samtidigt fungerar bra :)

      Radera