lördag 30 mars 2013

Morgonpigg

Å ena sidan är det skönt att vara morgonpigg med ensamtid, å andra sidan är det tråkigt att vara ensam. Önskar att jag kunde skicka sms till någon för att få sällskap på en promenad eller joggingtur. Solen skiner så härligt ute att det riktigt spritter i kroppen, trots att jag är snuvig. Ännu en baksida med morgonpigghet är, att jag är kvällstrött. Vid 21-tiden börjar ögonlocken kännas tunga och gäspningarna avlöses i rask takt. Hur jag än försöker hålla mig vaken, ger jag vanligen upp vid 21:30 tiden. De tillfällen vi är bortbjudna klarar jag mig fram till 24- tiden ungefär. Trots det senare sänggåendet, vaknar jag senast sju morgonen efter. Min man är lite avundsjuk på hur snabbt jag somnar, när jag väl lagt mig. Han kan ligga och vrida sig länge, innan han somnar. Visst är jag tacksam över hur bra jag sover. Många i min närhet har stora bekymmer med vakentid, grubbel och ångest under nätterna, som gör att de är trötta om dagarna. En av mina kollegor har stora problem med sömnen och jag ser hur det tär på henne. Egentligen är det väl i min ålder sömnproblem kan och börjar uppstå. Förmodligen är jag så fysiskt aktiv under dagarna, att det underlättar min sömn. När jag hade värmevallningar om nätterna var det jobbigt. Just nu har jag inte det (tack och lov!).
Nehej! Nu ska jag stoppa in en tvätt i maskinen, vika torr tvätt, bya om och gå ut en sväng. Godmorgon sköna söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar